torsdag 5 februari 2009

Power to the people

Granskande program som uppmärksammar oss okunniga konsumenter om tillverkningsprocesser är bra och viktiga. Vi, som står för efterfrågan, blir kravställare och påverkar en hel industri. Senast i raden var det dunindustrin som granskades och fick oss alla att sova lite sämre på den mjuka kudden. För inte länge sedan blev vi medvetna om får-plågeriet i Australien och krävde rättning i leden.

De som står i begrepp att inhandla nytt täcke eller annan dunfylld produkt i dagarna kommer mest sannolikt att fråga om butiken kan garantera en korrekt tillverkning. Och vinnaren blir den som kan uppvisa god kontroll eller insyn i hela kedjan, från fjäderplockning till butiksförsäljning.

Varuhuskedjan Åhléns stärker sitt varumärke genom att agera snabbt och sluta sälja produkter med dun tills vidare. Som Hanna Dunér så klokt skriver i gårdagens SvD krönika, "Konsumenterna har aldrig haft så stor makt som nu".

//Anna

Inga kommentarer: